Sunday, April 5, 2009

Problems: Part 2 - The Roof Makeover

Intro.

Problem bumbung berkarat ni sebenarnya terkena pada hampir semua pemilik kereta Proton yang keretanya dah berusia hampir atau lebih 10 tahun. Ni semua disebabkan oleh Proton pada masa tersebut menggunakan gam yang berasid dan akan bertindakbalas dengan besi untuk satu jangka masa yang agak panjang dan menyebabkan besi yang terkena pada gam tu akan berkarat. So bila gam tu dah bertindakbalas, batang besi atau orang panggil "tulang" bumbung yang bertindak sebagai support kepada sekeping besi 4 segi (bumbung) tu akan berkarat dan terus merebak kepada bumbung. So, kalau sape yang dah terkena, this explains why karat atau menggelembung tu selari jer. 

So how to solve this problem? 

Good question. Ada beberapa method untuk menyelesaikan masalah bumbung berkarat ni. Nak murah, nak mahal, semua boleh.

Solution 1:
Scrap off semua karat2 tu dari bumbung, taruk simen atau fiber, dan cat semula. Murah (should not cost you more than RM500). TAPI, ini untuk jangka masa yang pendek (tak sampai setahun). Kalau sape berniat nak jual keter, boleh try guna cara ni dan make sure kete tu cepat2 jual sebelum karat tu naik balik!

Solution 2: 
Potong bahagian karat dan tampal dengan mana2 bumbung atau kepingan besi yang sesuai. Ni pun murah tapi kena ingat, benda yang dipotong dan disambung semula tak akan mempunyai daya tahan yang sama dengan yang original. And who knows ada benda jatuh  atas bumbung, time tu kalau bumbung original mungkin hanya kemek, tapi kalau kena cara ni, kemungkinan bumbung yang ditampal tu terus jatuh. Bahaya. Kos dia... tak sure pulak.. tapi should not cost you more than RM1K.

Solution 3:
Cara ni yang paling mahal tapi paling betul dan berkesan. Tukar satu bumbung! Karat ni mcm kanser, dan cara terbaik untuk ubati kanser ialah buang kanser tu terus. Kalau kita potong sekalipun, its still there sebab ada bahagian karat yang tak boleh dibuang iaitu dibagian tulang belakang dan tulang depan sekali sebab dia bersambung dengan chasis kereta. So kalau kita potong bahagian tu dan weld dengan besi lain, JPJ akan cop kete kita kete potong sebab dah kacau chasis. Cara yang ni pulak ialah kita hanya bukak bumbung tu dan ganti dengan bumbung baru tanpa modify original chasis.

So below is step by step on how they remove and install a new roof to my car. Enjoy!

the cancer...















rusty inline















inside roof (roof panel removed)















back bonnet removed















front windscreen removed...















roof removal in progress...















roof removal in progress... ouch!















the "real" satria cabriolet!!!















this is where front bone i said before which attached to chasis 















Mitsubishi Mirage original roof arrive from kedai potongsss















removing the roof...















once the new roof removed, the "bone" is removed and all the previous glue will also removed and scrap with sandpaper. greese is applied to the glue areas to prevent future rust 















the new roof installed















closer look. its all retro-fit :)















Total damage? RM1720 including labour, new windscreen, the roof, new rubber lining and paint

Your money, your choice! 

3 comments:

  1. wah... tapi mesti puas hati ni... nak completekan mirage conversion ke apa?

    ReplyDelete
  2. taklah.. nak mod ikut suka hati aku jer.. heheheh

    ReplyDelete
  3. ni buat kat kedai mana?? menarik.. :)

    bg alamat kedai ni.. :)

    ReplyDelete