Friday, March 27, 2009

History: Part 1

Sejarah kereta aku, bahagian pertama.

Sebelum pakai kete ni, aku pakai kete Wira Aeroback kakak aku punye yang dah jadi mcm aku punya sebab kakak aku di-ban dari bawak apa2 jenis kenderaan sebab selalu sgt eksiden. Time tu aku ada sebiji skuter VS125 yang dah di-airbrush-kan. Tapi disebabkan kemalangan motosikal yang meragut nyawa arwah adik aku pada tahun 2003, mak aku jadi fobia tengok anak dia bawak motor. So, sebagai menyahut seruan mak aku yang tanak anak dia bawak motor, aku pun jual skuter aku tu dan buat modal downpayment keter ni. 

Lama jugak nak carik kete Satria 1.6 time tu tapi berkat kesabaran dan usaha aku dan bapak aku mencari, akhirnya kitorang jumpa sebuah keter Proton Satria 1.6 Pearl White kat sebuah used car kat Pandan Jaya. Bila tanya tokei used car tu, dia ckp kete ni UK Specs.. aku pun tak paham apa yang UK Specs nye tapi bila aku masuk, tgk dalam baru aku tau yang aircond dia ada heater dan meter dia dalam MPH bukan KMH macam standard punye. Selain tu, aku ada jugak dgr2 orang ckp body UK Specs ni lagi tebal dlm beberapa mm dari body standard sebagai menapati piawaian ketat yang dibuat oleh UK bagi kereta yang nak masuk ke dalam negara diorang... Kata oranglah.. aku pun taktau betul ke tak. So after deal dgn tokei kedai tu dan bawak kete ni untuk testing for awhile, aku dan bapak aku pun jadi nak angkat kete ni. 

Problem 1:

Baru je beberapa bulan bwk kete ni, rpm kete ni jadi gila. Time idle dia turun naik. Pastu bwk pegi pomen, throttle body dah kong. Time tu jugak aku baru tau owner lama pakai throttle body Perdana SEi. So lepas tuka throttle body recond, problem pun settle. 

Ni lah rupanya keter aku dalam facelift yang pertama (2003) :



Missed the Ah-Beng's colour!!!

No comments:

Post a Comment